Miten päästä kiinni oppijan kielitaitoon ja tukea sen kehittymistä?
Tällä videolla kuvataan luetun ymmärtämisen taitojen arviointia.
Miten tuet luetun ymmärtämisen taitojen kehittymistä?
Mottoja lukemisen ohjaamisessa
- Oppijan vahvuuksista ja aiemmasta tiedosta liikkeelle
- Aktivoi oppijan aiempi tieto aiheesta ennen lukemista. Lähde sitten laajentamaan jo olemassa olevaa ymmärrystä. Ota lähtökohdaksi se, mitä oppilas jo ymmärtää, ei kaikkea sitä, mitä hän ei ymmärrä.
- Lukeminen on ajattelua
- Vahvista oppilaiden suhdetta teksteihin: tekstiä saa ja pitää suhteuttaa omiin ajatuksiin ja kokemuksiin
- Opeta lukemisen strategioita
- Usein mieluummin useita visiittejä tekstiin eri näkökulmasta kuin sen hidas ja perusteellinen lukeminen alusta loppuun
- Hyvä tehtävä…
- ohjaa tiedon käsittelyä niin, että tehtävään vastatessa tekstiä ei voi kopioida
- ohjaa lukemista ja opettaa ymmärtämisen strategioita
- ei keskity yksityiskohtiin vaan ohjaa hahmottamaan tekstin rakennetta ja tekstilajia
- ei ole teknisesti suoritettava vaan haastaa pohtimaan asiaa omakohtaisesti
Seuraa oppijan lukemista ja ymmärtämistä
- Miten suhtautuu lukemiseen?
- Miten aktiivisesti ajattelee tekstien sisältöä? Millaisia ajatuksia ja vaikutelmia tuo esiin?
- Miten arvioi omaa ymmärtämistään?
- Miten suhtautuu ymmärtämisen haasteisiin (kysyykö apua, hahmottaako itse ongelman, yrittääkö vai luovuttaako…)?
- Mitä ymmärtää ja miten taito kehittyy?
- Millaisia tekstejä ja tekstin kohtia ymmärtää? Mikä näyttäisi tukevan ymmärtämistä?
- Mitkä kohdat tekstissä vaikeita ymmärtää ja miksi (vieras tilanne, outo näkökulma tai kulttuurinen viittaus, hankala lauserakenne, vieras sana)?
- Kasvaako tekstien ja aihepiirien kirjo ajan kanssa?
Ohjaa lukemista niin, että oppija
- oppii keskustelemaan myös vaikeista teksteistä, vaikkei ymmärrä kaikkea
- oppii varioimaan lukutapaa
- lukee tiedontarpeen mukaan holistisesti tai tarkasti
- Tutkikaa yhdessä, miten tekstiä tulee lukea, jotta löytää ydinkohdat
esim. oppikirjan tekstikappaleesta, Wikipedia-artikkelista, mediatekstistä jne. - Pohtikaa yhdessä, mitkä asiat ovat tärkeitä ja mitkä sivuseikkoja.
- Tutkikaa yhdessä, miten tekstiä tulee lukea, jotta löytää ydinkohdat
- hyödyntää visuaalisia elementtejä ymmärtämisessä: tulkitsee kuvia, graafeja, lihavointeja, tekstin asettelua, tekstilaatikoita…
- päättelee vieraiden sanojen ja vaikeiden kohtien merkityksiä kontekstin ja maailmantiedon avulla
- hyödyntää verkkosanakirjoja tai muita resursseja (esim. kuvahakua) merkitysten selvittämisessä
- ennakoi ja arvailee tekstin kulkua
- lukee tiedontarpeen mukaan holistisesti tai tarkasti
- oppii hahmottamaan tekstin kokonaisuuden: tekstin tehtävä, sen osat ja eri näkökulmat aiheeseen
- erottaa ydinasiat erilaisista yksityiskohdista
- löytää esim. tärkeimmät käsitteet ja niiden määritelmät löytäminen tai hahmottaa eri asioiden välisiä suhteita
- oppii keskustelemaan tekstin kanssa
- suhteuttaa tekstiä omaan ajatteluunsa
- arvioi tekstiä kriittisesti: miten teksti pyrkii vaikuttamaan lukijaan?
- hyödyntää tekstiä omassa puheessa ja kirjoituksessa niin, että ilmaisee asian omin sanoin