Skip links

Luetun ymmärtämisen taidot

Miten päästä kiinni oppijan kielitaitoon ja tukea sen kehittymistä?

Tällä videolla kuvataan luetun ymmärtämisen taitojen arviointia.

Miten tuet luetun ymmärtämisen taitojen kehittymistä?

Mottoja lukemisen ohjaamisessa

  • Oppijan vahvuuksista ja aiemmasta tiedosta liikkeelle
    • Aktivoi oppijan aiempi tieto aiheesta ennen lukemista. Lähde sitten laajentamaan jo olemassa olevaa ymmärrystä. Ota lähtökohdaksi se, mitä oppilas jo ymmärtää, ei kaikkea sitä, mitä hän ei ymmärrä.
  • Lukeminen on ajattelua
    • Vahvista oppilaiden suhdetta teksteihin: tekstiä saa ja pitää suhteuttaa omiin ajatuksiin ja kokemuksiin
  • Opeta lukemisen strategioita
    • Usein mieluummin useita visiittejä tekstiin eri näkökulmasta kuin sen hidas ja perusteellinen lukeminen alusta loppuun
  • Hyvä tehtävä…
    • ohjaa tiedon käsittelyä niin, että tehtävään vastatessa tekstiä ei voi kopioida
    • ohjaa lukemista ja opettaa ymmärtämisen strategioita
    • ei keskity yksityiskohtiin vaan ohjaa hahmottamaan tekstin rakennetta ja tekstilajia
    • ei ole teknisesti suoritettava vaan haastaa pohtimaan asiaa omakohtaisesti

Seuraa oppijan lukemista ja ymmärtämistä

  • Miten suhtautuu lukemiseen?
    • Miten aktiivisesti ajattelee tekstien sisältöä? Millaisia ajatuksia ja vaikutelmia tuo esiin?
    • Miten arvioi omaa ymmärtämistään?
    • Miten suhtautuu ymmärtämisen haasteisiin (kysyykö apua, hahmottaako itse ongelman, yrittääkö vai luovuttaako…)?
  • Mitä ymmärtää ja miten taito kehittyy?
    • Millaisia tekstejä ja tekstin kohtia ymmärtää? Mikä näyttäisi tukevan ymmärtämistä?
    • Mitkä kohdat tekstissä vaikeita ymmärtää ja miksi (vieras tilanne, outo näkökulma tai kulttuurinen viittaus, hankala lauserakenne, vieras sana)?
    • Kasvaako tekstien ja aihepiirien kirjo ajan kanssa?

Ohjaa lukemista niin, että oppija

  • oppii keskustelemaan myös vaikeista teksteistä, vaikkei ymmärrä kaikkea
  • oppii varioimaan lukutapaa
    • lukee tiedontarpeen mukaan holistisesti tai tarkasti
      • Tutkikaa yhdessä, miten tekstiä tulee lukea, jotta löytää ydinkohdat
        esim. oppikirjan tekstikappaleesta, Wikipedia-artikkelista, mediatekstistä jne.
      • Pohtikaa yhdessä, mitkä asiat ovat tärkeitä ja mitkä sivuseikkoja.
    • hyödyntää visuaalisia elementtejä ymmärtämisessä: tulkitsee kuvia, graafeja, lihavointeja, tekstin asettelua, tekstilaatikoita…
    • päättelee vieraiden sanojen ja vaikeiden kohtien merkityksiä kontekstin ja maailmantiedon avulla
    • hyödyntää verkkosanakirjoja tai muita resursseja (esim. kuvahakua) merkitysten selvittämisessä
    • ennakoi ja arvailee tekstin kulkua
  • oppii hahmottamaan tekstin kokonaisuuden: tekstin tehtävä, sen osat ja eri näkökulmat aiheeseen
    • erottaa ydinasiat erilaisista yksityiskohdista
    • löytää esim. tärkeimmät käsitteet ja niiden määritelmät löytäminen tai hahmottaa eri asioiden välisiä suhteita
  • oppii keskustelemaan tekstin kanssa
    • suhteuttaa tekstiä omaan ajatteluunsa
    • arvioi tekstiä kriittisesti: miten teksti pyrkii vaikuttamaan lukijaan?
    • hyödyntää tekstiä omassa puheessa ja kirjoituksessa niin, että ilmaisee asian omin sanoin