Tilanne: Oppijoiden tehtävänä on hankkia taustatietoa jostakin teemasta lukemalla 3 lyhyttä tekstiä, joista
- kukin tuo aiheeseen eri näkökulman
- kukin on esimerkiksi kolmen kappaleen pituinen
kuhunkin annetaan 3 lukemista ohjaavaa kysymystä
Oleellista on, että oppijaa ei jätetä yksin lukemaan vaan lukemista tuetaan vuorovaikutuksella sekä vertaisten että opettajan kanssa. Seuraavassa on esitelty kolme eri tapaa tukea lukemista vuorovaikutuksen avulla: minimituki, kohtalainen tuki, maksimituki.
Huomaa, että samassa luokassa voidaan soveltaa samaan aikaan niitä kaikkiakin. On kuitenkin tärkeää muistaa, että ryhmien muodostamisperiaatteita on syytä vaihdella eikä lukemisen taidoissaan heikompien oppijoiden tulisi olla jatkuvasti maksimituen piirissä. Harjaantuminen toimimaan heterogeenisessä ryhmässä on tärkeää itsenäisen oppijan identiteetin kehittymiselle. Tutkimukset osoittavat, että myös taidoiltaan vahvemmat oppijat kehittyvät optimaalisesti heterogeenisissä ryhmissä, sillä asioiden selittäminen heikommille vahvistaa taitoa entisestään.
Kaikissa tuen muodoissa olennaista on, että
- jokainen saa osallistua tasa-arvoisesti omilla taidoillaan
- annetut fraasit tukevat omaa ilmaisua ja auttavat sosiaalistumaan oppituntien vuorovaikutustilanteisiin
- kaikki kuuntelevat toisiaan riippumatta kunkin kielellisistä taidoista.