Skip links

Tavallisessa oppikirjatekstissä voi olla monenlaista kulttuurista ja kielellistä haastetta oppilaalle, joka ei ole elänyt lapsuuttaan kovin suomalaisessa elinpiirissä.

Tee ensin nämä lämmittelytehtävät. Niiden ideana on auttaa pääsemään sellaisen oppilaan nahkoihin, jolle oppikirjakappaleiden ilmiöt ovat vieraita ja kieli vaikeaa.

1. Miltä tuntuu, jos ei ymmärrä?

Alla on tekstipätkä alakoulun ympäristö- ja luonnontiedon sekä yläkoulun historian oppikirjasta. Tekstiä on muutettu siten, että oppiainekohtaiset sanat on muutettu sanoiksi, joita et tunne ennestään.

Miten se vaikuttaa tekstin ymmärtämiseen?

A) Yritä päätellä, mitä DAO, MAI ja POA tarkoittavat.

”Kettu on DAOeläin joka MAItaa myös talvella. MAIeläimiä on kuitenkin vähemmän kuin kesällä, ja niitä on vaikeampi löytää. Kettu on POA MAItaja. Se kuulee MAIeläimen liikkeet jopa lumen alta.”

B) Yritä päätellä, mitä MIH, ZIZ, IDY, VOU ja SAZ tarkoittavat.

”MIHeissä asuvat ruotsinkieliset ZIZit muodostivat IDYjen ylimmän luokan. Perinnöllisen ZIZiarvon saanut herra saattoi olla korkea VOUmies tai SAZ, joka vain kesäisin oleskeli tilallaan: MIHiä viljeli palkattu työnjohtaja eli pehtoori.”

Pohdi:

Jos oppiainesanat näyttivät sinusta hankalilta ja vaikeasti tulkittavilta eivätkä herättäneet mitään päättelyä helpottavia mielikuvia, sait juuri kokemuksen siitä, miltä oppikirjateksti usein tuntuu oppilaasta, jonka suomen kielen taito on kehittymässä. Voinet myös aavistella, miten haasteellista opiskelu silloin on. Eri tiedonalojen käsitteet ovat haasteellisia myös suomea äidinkielenään puhuville.

2. Tutki kuvia kaukaisen kulttuurin kodista!

Päättele ja pohdi:

  • Millainen asema omistajilla on yhteiskunnassa?
  • Millaisia vaurauden symboleja näet kuvissa?
  • Onko sisustus vanhanaikainen vai nykyaikainen?
  • Millaista on talon asukkaiden arki?
  • Millä perusteilla teet päätelmäsi?
  • Miten paljon tulkinnoistasi vieraan kulttuurin kuvista on arvailua? Mihin vastauksiin tahtoisit varmennusta?
  • Millaiseen kuvastoon eri kulttuureista olet tottunut? Millaisia puolia eri kulttuureista jää näkymättömiin? Miten tämä vaikuttaa käsityksiisi ihmisten elämästä eri puolilla maailmaa?

3. Mitä kuvassa tapahtuu?

Tyttö pilkillä

Pohdi:

Jos suomalainen kulttuuri ei ole oppilaalle tuttua, millaisten asioiden tulkinta kuvasta voi olla hankalaa?

4. Huomaatko kulttuurisia symboleja?

Kaaviokuva

Tarkkaile oheista kaaviota ilman kuvatekstiä. Mieti:

  • Miksi osa ihmisistä on kaavion yläpuolella ja osa sen sisällä?
  • Mitkä seikat kaavion kuvissa ilmentävät
    • valtaa
    • vaurautta
    • tiettyä ammattia?
  • Voiko ajatella, että toisesta maasta tulevalle havainnoimasi seikat symboloivat jotain muuta? Mitä muuta?