BIOLOGIA
Video 6: Uhanalainen
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja taustoittaa sanan uhanalainen?
- Miten oppilaan voisi johdatella päättelemään sanan merkityksen itse?
- Miten sanaa voisi vielä tarkastella, jotta se jäisi paremmin mieleen ja tulisi varmasti ymmärrettyä?
Video 7: Levinneisyys
Katso video ja pohdi
- Oppilaan käsitys levinneisyys-sanasta on epätarkka. Mihin hän turvautuu tulkinnassaan?
- Mikä ohjaajan toiminnassa auttaa oppilasta ymmärtämään sanan merkitystä?
- Miten ohjaaja voisi paremmin hyödyntää oppilaan konkreettista sanavarastoa ja auttaa rakentamaan siihen vivahteita ja nostamaan abstraktiotasoa? (esim. sanaperheiden hyödyntäminen: leveä, leveys, levittää, levinneisyys)
Video 8: Kanta
Katso video ja pohdi
- Mitä positiivista siinä on, että oppilas sekoittaa kanta-sanan verbiin kantaa?
- Miten hyvin arvelet oppilaan ymmärtäneen sanan neuvottelun jälkeen? Mistä niin päättelet?
- Miten ohjaaja yksinkertaistaa käsitettä ja omaa puhetapaansa?
- Oppilaan on vaikea ymmärtää ohjaajaa – entä miten ohjaaja ymmärtää oppilasta?
Video 9: Tasapainottava valinta
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja mukauttaa kieltään selittäessään sanaa tasapainottava valinta?
HISTORIA
Video 10: Verotus
Katso video ja pohdi
- Mitä tuttua sanassa verottaa on oppilaalle?
- Millaisin esimerkein ohjaaja tarkentaa sanan merkitystä?
Video 11: Palkollinen
Katso video ja pohdi
- Millaisin kysymyksin ohjaaja varmistaa, että oppilas ymmärtää tekstin, jossa käsite selitetään?
- Mitä tuttua sanassa palkollinen on oppilaalle?
Video 12: Imeväiskuolleisuus
Katso video ja pohdi
- Mitä merkityksiä oppilas tunnistaa sanasta imeväiskuolleisuus?
- Miten ohjaaja hyödyntää oppilaan omaa sanavarastoa ohjatessaan päättelemään sanan imeväiskuolleisuus merkitystä?
- Millainen päättelyketju keskustelusta syntyy?
Video 13: verrata, tuhma, hyljätä
Katso video ja pohdi
- Miksi sanat verrata, tuhma ja hyljätä osoittautuvat oppilaalle vaikeiksi?
- Mitä eri keinoja ohjaaja käyttää sanojen selittämisessä?
- Millä tavoilla hän varmistaa ymmärtämisen?
- Keksitkö lisää keinoja, miten ymmärtämistä voisi varmistaa?
Video 14: rakennemuutos 1
Katso video ja pohdi
- Mitä tuttua ainesta sanassa rakennemuutos on oppilaalle, mitä uutta?
- Millaisia vahvuuksia oppilaalla on?
- Millaista reittiä pitkin rakennemuutos-käsitettä avataan keskustelussa?
Video 15: rakennemuutos 2
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja selventää tekstiä?
- Miten hän ohjaa oppilasta päättelemään itse?