FYSIIKKA
Video 16: fysiikka1
Katso video ja pohdi
- Mikä tuottaa oppilaalle kaavan käytössä vaikeuksia?
- Milloin on kyse matemaattisista taidoista, milloin kielestä?
- Miten ohjaaja voisi antaa oppilaalle tilaa ilmaista epävarmuutta, jotta epäselvät kohdat voisi mahdollisimman pian oikaista?
Video 17: fysiikka2
Katso video ja pohdi
Läksytehtävän suorittamisen lisäksi ohjaaja pyrkii siihen, että oppilas todella ymmärtää ja oppii kaavan.
- Miten ohjaaja konkretisoi tehtävänantoa tilanteen edetessä?
- Miten oppilasta ohjataan päättelemään itse?
- Mitä mieltä olet oppilaan pohjataidoista?
- Millainen yhteys suomen kielen taidolla voi mielestäsi olla matemaattiisiin taitoihin tässä tilanteessa?
HISTORIA
Video 18: Tehtävänannon rakenne
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja avaa tekstiä? Mitkä sanat hän olettaa vaikeiksi avainsanoiksi?
- Miten oppilas hahmottaa tehtäväpaperin rakennetta?
- Mitä vaikeuksia oppilaalla on tehtävänannon ymmärtämisessä?
- Mitä oppilaan vastaus kertoo kielitaidon ja maailmantiedon suhteesta?
Video 19: Vaali ja ehdokas
Katso video ja pohdi
- Miksi on yllättävää, että sanat vaali ja ehdokas ovat oppilaalle vieraita?
- Miten se on mielestäsi mahdollista? Miksi tällaisia aukkoja ymmärtämisessä voi olla vaikea havaita?
Video 20: Tehtävänannon sanasto
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja tarkentaa tehtävänannon sanastoa?
- Millä eri tavoilla hän varmistuu, että oppilas on ymmärtänyt?
BIOLOGIA
Video 21: Millä perusteella
Katso video ja pohdi
- Oppilaan on vaikea ymmärtää ohjaajaa. Entä ymmärtääkö ohjaaja oppilasta?
- Miten voi päästä oppilaan tietoon käsiksi, jos hänen kielitaitonsa ei riitä selkeään ilmaisuun?
Suomi
Sanamuoto hukassa? – Miksi? Mikä malliksi?
Suomen kieli on siitä haastavaa, että sanoja taivutetaan ja niissä tapahtuu paljon muutoksia, kun niihin lisätään päätteitä (suomalainen – suomalaisella; kysymys – kysymyksiä). Monesti taivutusmuodosta on vaikea päätellä sanan perusmuotoa – niin vähän niissä vaikuttaa olevan yhteistä ainesta (vesi – vettä; yö – öisin). Jos oppilaalta on oikea sanamuoto hukassa, häntä voi auttaa tutun mallisanan avulla. Taivutus on myös helppo muistaa analogian avulla (“sana on samanlainen kuin kysymys – kysymyksiä”). Mallifraasin avulla taas voi löytää muodon, jota lauseyhteys vaatii (Luen kirjan.; Ostin uuden repun.). Äidinkielinen korva riittää tällaiseen ohjaamiseen – ei tarvitse olla kielitieteilijä eikä tuntea kaikkia sääntöjä.
Video 22: suomi1
Katso video ja pohdi
- Millaisia oppilaan virheelliset muodot ovat?
- Miten ohjaaja auttaa oppilasta löytämään oikeat muodot?
Video 23: suomi2
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja auttaa löytämään oikean muodon?
Video 24: suomi3
Katso video ja pohdi
- Miten oppilasta ohjataan löytämään oikea muoto sanoista kallis, huone ja pulpetti?
Vieraat kielet
Miten tukea vieraiden kielten oppimista?
Vieraiden kielten opiskelu suomen kielen rinnalla – ja suomen kielen kautta – on usein todella haasteellista maahanmuuttajaoppilaalle. Kokeilepa itse vaikkapa swahilin opiskelua ruotsinkielisen oppimateriaalin ja luokkaopetuksen avulla.
Video 25: Mä inhoon enkkuu
Katso video ja pohdi
- Miten motivoisit oppilaan opiskelemaan, jos hänellä on tällainen asenne ja käsitys taidoistaan?
- Oppilas suorittaa lukion englannin 2. kurssia. Miten järkevältä se mielestäsi vaikuttaa hänen tilanteessaan?
Video 26: tekstilajin tunnistaminen
Katso video ja pohdi
- Millä tavalla ohjaaja opastaa oppilasta lähestymään tekstiä?
- Millaiseksi arvioit oppilaan tekstilajien tunnistamisen taidon? Entä englannin kielen sanavaraston? Millaisiin teksteihin tai tilanteisiin taidot riittävät?
- Miksi oppilas vertaa englannin opiskelua historian opiskeluun?
Video 27: tuttua ja outoa
Katso video ja pohdi
- Mitä merkitystä oppimiselle on sillä, jos tekstin kaikki sanat ovat
- jokseenkin outoja?
- tuttuja?
- Miten oppilasta voisi ohjata
- irtautumaan yksittäisiin sanoihin keskittymisestä?
- hyödyntämään enemmän omaa äidinkieltään?
Video 28: suomen kautta
Katso video ja pohdi
- Mitä haasteita oppilaalle koituu siitä, että hän joutuu opiskelemaan englantia suomen kielen kautta?