Kielitaito kehittyy ennen kaikkea niiden sosiaalisten verkostojen ja vuorovaikutustilanteiden myötä, joihin oppilaalla on pääsy. Kieltä opitaan osallistumalla erilaisiin kielenkäyttötilanteisiin: koulun oppitunteihin, harrastuksiin, välituntileikkeihin, some-verkostoihin, hengailuun kaupungilla, kesätöihin… Kielellä täytyy tehdä erilaisia asioita: pelata, opiskella, liikkua, rakentaa ystävyyssuhteita ja havainnoida kaikkea, mitä ympärillä tapahtuu.
Kielen oppiminen siis ei merkitse vain sanojen ja kieliopin oppimista, vaan erilaisiin tilanteisiin sosiaalistumista: miten kielellä toimitaan erilaisissa tilanteissa? Kieli on aina osa erilaisia käyttötilanteita ja merkityksiä.
Esimerkiksi elokuvissa käyminen vaatii kokonaisen tilanteen hahmottamista: miten ohjelmistoa luetaan, miten lippu ostetaan, mitä tietoa elokuvalipussa on, miten suunnistat lipun kanssa elokuvateatterissa jne. Jos ei ole koskaan käynyt elokuvissa, seuraavan tekstin tulkinta voi olla haastavaa: