MAANTIETO
Video 1: Ikärakenne
Katso video ja pohdi
- Miten oppilasta ohjataan lähtemään liikkeelle oppikirjakappaleen lukemisessa?
- Miksi ohjaaja keskittyy kaaviokuvaan eikä itse tekstiin?
Video 2: Kaavio
Katso video ja pohdi
- Millainen käsitys oppilaalla on kaaviokuvan merkityksestä lukemiselle ja opiskelulle?
- Millainen ohjaajan käsitys on?
- Miten ohjaisit oppilasta hahmottamaan, mikä on oppikirjakappaleissa tärkeää opeteltavaa sisältöä?
Video 3: Mekaaninen lukutaito
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja ottaa huomioon sen, että mekaaninen lukutaito ja luetun ymmärtäminen ovat eri asioita?
- Millainen oppilaan mekaaninen lukutaito on?
- Millainen oppilaan luetun ymmärtämisen taito on?
- Miten kielellinen ja kulttuurinen tietous liittyvät toisiinsa?
- Miten oppilas hahmottaa tekstin syy- ja seuraussuhteita?
HISTORIA
Video 4: Oppikirjakappaleen hahmottaminen
Katso video ja pohdi
- Miten oppilas hahmottaa oppikirjatekstin?
- Miten hän opettelisi kappaleen sisällön?
- Mitä kappaleen sisällöstä oppilas pystyy tulkitsemaan ilman kirjoitettua tekstiä?
- Miten oppilasta ohjataan tarkastelemaan kappaletta kokonaisuutena ja tekemään kuvien avulla päätelmiä sisällöstä?
- Mitä hyötyä tällaisesta uuteen sisältöön johdattelevasta keskustelusta on?
BIOLOGIA
Video 5: Haaska
Katso video ja pohdi
- Miten oppilas lähtee tulkitsemaan kappaletta?
- Miksi ohjaaja tarttuu haaska-sanan merkitykseen?
- Miten ohjaaja lähtee avaamaan kappaletta?
- Mitä lukustrategioita oppilas osaa?