Skip links

Monikielinen oppilas tasavertaisena koulussa

Ulkopuolelle jääminen ja osattomuuden kokemus eivät tue kenenkään oppimista eivätkä auta rakentamaan hyvää ilmapiiriä kouluun. Siksi koulu- ja oppiaineyhteisöissä on tärkeää miettiä työskentelytapoja, joilla kaikki oppijat pääsevät tasavertaisiksi yhteisön jäseniksi ja pystyvät osallistumaan toimintaan hyödyntäen kaikkia niitä kielellisiä ja kulttuurisia resursseja, joita heillä on. Tässä osassa pääset kuulostelemaan eritaustaisten monikielisten oppijoiden kokemuksia suomalaisesta koulusta ja pohtimaan pedagogisia keinoja osallistaa kaikki oppilaat koulun toiminnassa.

Millä tavalla oppijoiden äänet avaavat sinun silmiäsi näkemään koulusi toimintakulttuuria ja kehittämään sitä eteenpäin?

Miten voit havainnoida oppijoiden osallisuutta luokassa?

silma2

Sayed

Sayed

Olen Sayed. Muutin Suomeen 15-vuotiaana nuorena poikana vuonna 2015. Olen Afganistanista, mutta olen asunut Iranissa. Äidinkieleni on dari, mutta itse pidän persiaa äidinkielenäni, koska olen puhunut sillä kielellä eniten ja käytän sitä nytkin paljon kavereiden kanssa.

Opiskelin suomea melkein kaksi vuotta ja sain peruskoulun päättötodistuksen vuonna 2018. Nyt opiskelen ammattikoulussa. Kotimaassani en opiskellut virallisesti, mutta osallistuin vapaaehtoisiin kursseihin. Niissä opiskelin englantia ja matematiikkaa, koska tykkäsin niistä paljon. Haluan opiskella ja saada vakituisen työpaikan, jotta tulevalla vaimollani ja lapsillani on hyvä elämä.
Suurin haaveeni on EuroJackpotin voitto ja tehdä paljon hyvää työtä sillä rahalla.

Nuur

Nuur

Olen 22-vuotias Nuur. Vanhempani tulivat kiintiöpakolaisina Irakista Suomeen vuonna 1995. He elivät ennen tuloaan viisi vuotta pakolaisleirissä Saudi-Arabiassa. Suomeen tultuaan he menivät naimisiin ja synnyin vuosi sen jälkeen. Menimme perheeni kanssa ensimmäistä kertaa Irakiin vuonna 2003 kesällä. Sen jälkeen olen käynyt vain kahdesti Irakissa vuosina 2009 ja 2016.

Olen käynyt peruskoulun ja lukion kokonaan täällä Suomessa ja elänyt koko elämäni täällä. Opiskelen tällä hetkellä luokanopettajaksi Jyväskylän yliopistossa. Opettajan ammatti on yksi tärkeimmistä ammateista maan päällä. Jos halutaan rakentaa tasavertainen ja oikeudenmukainen yhteiskunta se lähtee lapsista ja oikeasta kasvatuksesta ja koulutuksesta.

Yohana

Yohana

Olen Yohana ja kotoisin Eritreasta. Olen muuttanut Suomeen Sudanista pakolaisena perheeni kanssa vuonna 2003. Olin silloin 12-vuotias ja menin ensin valmistavalle luokalle. Kävin silloin muistaakseeni myös kevään puolella seiskojen englannin ja matematiikan tunneilla. 8.lk ja 9.lk kävin tavallisessa luokassa. Sen jälkeen suoritin IB-lukion. Ennen Suomeen muuttoa kävin eritrealaisessa koulussa 1.-5. luokan. Kävin koulua silloin siis minun omalla äidinkielelläni tigrinjalla Sudanissa.

Tykkään keväästä, matkustamisesta, opettamisesta, yksin olemisesta ja vuorovaikutuksesta sellaisten ihmisten kanssa, joiden maailmankäsitys eroaa minun näkemyksestä.

Tulen nähdyksi

TOISEUDEN TUNTEITA

Jään ulkopuolelle

Haasteitani oppitunnilla

Opin kieltä

Monikielinen oppilas tasavertaisena koulussa – havainnointiskeema opettajalle

Ali Jahangirin koulupolku

Jatka osioon:

Kielitietoinen opetus